Staking bij De Lijn? Zo kom je toch voordelig waar je moet zijn!

Lieke
Door Lieke
Laatste update op 2 reacties

Het is bevestigd: De Lijn houdt opnieuw vakbondsacties in de week van 18 juni. ACOD en ACLVB organiseren infomomenten voor hun personeel, wat betekent dat het bus-en tramvervoer in België verstoord is. Wat nu? Staking of geen staking, een populair concept helpt je altijd uit de brand wanneer je gemakkelijk en voordelig op een plaats van bestemming moet komen. We hebben het hier over deelfietsen, ontzettend handig als je vlot en goedkoop van A naar B wilt komen.

Deelfietsen: wat zijn dat?

Het concept is simpel. In plaats van een eigen fiets te kopen, huur je er een. Soms voor een half uurtje, een dagje, een hele maand of zelfs voor nog langer. Afhankelijk van welke soort deelfiets, betaal je dus een bedrag per rit, uur of per maand. En wanneer je fiets stukgaat wordt deze snel gerepareerd of vervangen. Of misschien ben je een dagje als toerist in Antwerpen of Brussel en wil je even vlot op de plaats van bestemming komen. Ook dat kan. Een deelfiets heeft een hoop voordelen, maar uiteraard ook enkele nadelen. Hieronder zetten we er enkele op een rijtje.

Wat zijn de voordelen?

Weinig zorgen, dat is een belangrijke factor bij een deelfiets. Wellicht woon je in een grote stad waar drukke fietsstallingen en ruw terrein al snel schade leveren aan een nieuwe fiets. Of misschien ben je er klaar mee dat je stalen ros elke keer gestolen wordt. Met een deelfiets hoef je je hier niet druk om te maken. Bij schade wordt de fiets namelijk snel gerepareerd en/of vervangen.

Zet je hem slot, maar wordt deze toch gestolen? Vaak valt de boete nogal mee. Wat je precies moet betalen, is afhankelijk van de verhuurder. In het minst erge geval ben je maar 45 euro aan eigen risico kwijt.  

Verder zijn de fietsen vaak van prima kwaliteit. Fiets je niet zo vaak? Dan hoef je niet eens voor een abonnement te gaan en kun je zelfs voor een dag of voor een uur huren. Een stuk voordeliger wellicht dan zelf een (plooi)fiets kopen! Fiets je wel heel wat af? Mogelijk is het dan goedkoper om zelf een (plooi)fiets te kopen. Kijk zeker hier eens bij Matrabike, regelmatig staan bij deze fietsspecialist scherpe aanbiedingen voor je klaar!

Zijn er ook nadelen?   

Toch kleven er wat nadelen aan het gemak van een deelfiets. Wordt de fiets bijvoorbeeld gestolen? Dan betaal je al gauw een boete. De hoogte van deze boete is afhankelijk van een aantal dingen. Doe je bijvoorbeeld direct aangifte en kun je een proces-verbaal en sleutel aan de verhuurder overhandigen? Dan valt het wat betreft de boete bij de meeste aanbieders nog mee.

Een mogelijk ander nadeel zijn de tarieven. Hoewel studenten al snel wat korting krijgen, zit je als niet-student al gauw op een bedrag van 15 tot 20 euro per maand. Dat tikt flink aan wanneer je beseft dat er voor hetzelfde jaarlijkse bedrag een prima (tweedehands) fiets te kopen valt. Verstandig is dus om uit te zoeken welke optie voor jou het gunstigste uitpakt.

Welke aanbieders van deelfietsen zijn er?

In Antwerpen ging er in 2011 al een deelfietssysteem van start op het station. Anno 2018 zijn er meerdere initiatieven en abonnementen die als paddenstoelen uit de grond schieten. Zo is er Swapfiets.be, een snel groeiende Nederlandse onderneming die nu ook de overstap naar België heeft gemaakt. Om een goed overzicht te krijgen van welke deelfiets het beste bij jou past, hebben we er enkele op een rijtje gezet.

Swapfiets.be

Van oorsprong een Nederlands bedrijf dat in korte tijd zeer gegroeid is. Zij bieden diverse huurfietsen aan, voor een vast bedrag per maand. Sinds kort dus ook in Antwerpen, Gent en Leuven. Met een Swapfiets kun je voor een langere tijd gebruikmaken van een fiets, zo vaak je wilt. Ook hoef je je geen zorgen te maken om reparaties, diefstal en andere lasten. Zo zijn de fietsen verzekerd tegen diefstal en betaal je dus amper €60 eigen risico wanneer deze gestolen wordt (mits je hem op slot hebt gezet).

Cloudbike

Sinds januari dit jaar kun je in Antwerpen terecht voor Cloudbikes. Na registratie, kun je met de app die diverse drop zones aangeeft, de dichtstbijzijnde fiets vinden. Deze ontgrendel je heel eenvoudig door de QR-code op de fiets te scannen. Op de eindbestemming aangekomen? Dan stal je je fiets weer in een zogenoemde drop zone. Kabelslotje erom, op 'end' drukken en je krijgt via jouw e-mailadres de factuur automatisch toegestuurd. Handig toch allemaal?!

Je mag echter maar 40 minuten over je rit doen (pauzes niet meegerekend), omdat je tarief anders verhoogd wordt. Wil je een dagje naar Antwerpen en daarbij gemakkelijk van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid fietsen? Dan is een dagticket van 7 euro wellicht het goedkoopst.

Blue-bike

De NMBS was in 2011 al een pionier met een deelfietssysteem. Bij meer dan 50 trein-en busstations kun je een fiets lenen. Hiervoor moet je eerst een abonnement activeren voor 12 euro per jaar. Vervolgens kun je 24 uur lang voor slecht 1,15 euro een fiets lenen. Perfect tarief en een fijne optie tijdens de staking. Wil je hem een dag langer gebruiken? Dat kan, maar let er wel op dat een extra dag 3,15 euro meer wordt.

Handig in tijden van staking

Deelfietsen zijn dus zeker handig in tijden van staking. Voor dat ritje naar je werk of een leuke stedentrip is een fiets voor een dag ook zeker aan te raden. Een prima vervanger voor een drukke bus of tram. Bovendien blijf je door te fietsen in beweging en een beetje extra beweging is super gezond!

 

Over de auteur

Lieke

Om online te besparen, shop ik het liefst bij CKS of Bol.com. Besparen gaat veel verder natuurlijk. Ik verdiep me daarom graag in allerhande kooktips, toon je tricks om zo min mogelijk voedsel te verspillen of test allerhande lifehacks om met jou te delen. Wanneer ik het internet niet afspeur, ben ik aan het sporten. Bespaar je gezond, ik help je graag op weg.

Deze website gebruikt cookies

Goedkoop.be maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies en vergelijkbare technieken om de website zo prettig mogelijk te laten werken. Via functionele cookies zorgen we voor een optimale bezoekerservaring. Via analytische cookies analyseren we het websitegebruike geanonimiseerd. Tracking cookies volgen de aanbiedingen en kortingen op deze website, voor een vlotte verwerking van de commissies die wij ontvangen van de aanbieders. Meer info lees je in onze Privacy & Cookie Policy.