Verkooptrucs: laat je niet beetnemen in de winkel - Goedkoop.be

De geheimen van winkels & hoe je ze te slim af bent

Lien
Door Lien
Laatste update op 0 reacties

Ben je ooit al eens naar een winkel geweest om één item te kopen en thuisgekomen met heel wat meer dan je had voorzien? Waarschijnlijk wel… Denk bijvoorbeeld aan de festivaldagen: je gaat naar de supermarkt om Aiki Noodles te kopen en je komt terug met heel wat meer dan je in gedachten had. Heb je daarbij opgemerkt dat veel van die producten naast elkaar waren geplaatst op hetzelfde rek? Misschien was er ook wel een betere lichtinval en heel wat promoties? Wel, dit zijn de trucjes van de supermarkt.

Ontdek de geheimen van de winkels en hoe je ze te snel af kan zijn.

Typische lokkertjes

Winkels hebben heel wat verschillende technieken om jouw koopgedrag te bepalen. De algemene technieken zijn gebaseerd op jouw bewustheid, humeur, herkenning en geheugen.

Je humeur doet wonderen…
Onderzoek wijst uit dat als je op je gemak naar de winkel komt, je over het algemeen sneller, meer en duurder zal shoppen dan als je humeurig bent. 

Gouden tip van Goedkoop.be

Wist je dat je je dagelijkse boodschappen ook online kan doen, zonder je te laten beïnvloeden door plaatsing, ruimtes, geuren en grote promotieborden? Via de webshop van Albert Heijn bestel je eenvoudig je boodschappen en hoef je ze enkel op te halen. Dit scheelt dus tijd én geld!

Uiteraard vind je ook hier alle huidige promoties van deze supermarkt. Bovendien shop je hier aan (goedkopere) Nederlandse prijzen!

Het cliché: de plaatsing op de rekken
Producten die op ooghoogte staan zal je sneller kopen dan andere. Je ziet ze eerst en daarom krijgen ze jouw aandacht. Ook producten die in het begin van de rayon geplaatst zijn, worden sneller opgemerkt. Winkels plaatsen artikels die niet in het oog springen naast artikels die dit wel doen. Door ze naast elkaar te plaatsen, zal je het onopvallende item ook zien en zal het meer gekocht worden.

Ruimte tussen de producten
Ook de ruimte tussen de producten bepaalt het koopgedrag. Als er veel plaats wordt gelaten op de rekken, zal je sneller tot kopen overgaan. Producten die dus veel plaats krijgen, vallen meer op en worden meer gekocht.

Ook geur doet ons kopen
Wanneer je iets lekkers ruikt, zal je het sneller kopen. Daarop spelen de producenten en verkopers in. Ze verspreiden een bepaalde geur om het koopgedrag  van klanten te beïnvloeden. Goede aroma’s zorgen voor emoties en aantrekking. Hierdoor voel je je optimaal en zal je sneller kopen. Daarnaast creëren aroma’s een soort van herkenning. Denk bijvoorbeeld aan Abercrombie & Fitch: de geur van de winkels trekt iedereen aan. Ook een bakker heeft een specifieke geur waar iedereen water van in de mond krijgt.

Belichting
Als een product goed belicht wordt, springt het meer in het oog en willen klanten het graag hebben. Iets dat in een donker hoekje wordt gestopt zal je daarentegen niet opmerken.

Promoties
Iedereen heeft wel een zwak voor promoties. Wanneer iets nog maar de helft van de prijs bedraagt, lijkt het meteen een goede deal. Ook 2+1 acties werken heel aanlokkelijk. In supermarkten kom je die vaak tegen. Als er een beperkte tijd op een promotie staat, zal je zelfs de drang voelen om het zo snel mogelijk aan te kopen. Je wilt het toch niet mislopen?

Daarnaast is het slim om prijzen van verschillende winkels te vergelijken. Zo kan je hetzelfde item misschien ergens goedkoper op de kop tikken.

Door het geven van staaltjes of proevertjes worden klanten helemaal wild. Dit geldt met name voor jonge kinderen. Als je eenmaal van iets hebt kunnen proeven, is het moeilijk om het daarna weer te laten voor wat het is.

Wees ze te slim af

Door je bewust te zijn van de tips hierboven, kan je vaak aardig besparen op bijvoorbeeld je dagelijkse boodschappen. Kijk wat verder dan je neus lang is en neem niet zomaar iets uit de schappen. Denk daarnaast goed na of je iets wel écht nodig hebt voor je het direct koopt.

Vergelijk altijd verschillende winkels voor je iets koopt. Via Google Shopping, Tweakers.net of Kieskeurig.be is dit vaak vrij gemakkelijk. Zo betaal je nooit teveel, maar weet je precies waar je het product dat je zoekt het goedkoopst vindt!

Besparen op je dagelijkse boodschappen en zeker weten of een aanbieding wel écht voordelig is? Bewaar dan eens een tijdje de bonnetjes die je ontvangt bij de kassa. Bij een interessante aanbieding leg je ze vervolgens naast elkaar om te controleren of die aanbieding daadwerkelijk interessant is. Je ziet zo namelijk precies wat je eerder voor het product betaald hebt. Voor een product in de aanbieding geplaatst wordt, wordt vaak namelijk de prijs eerst verhoogd.

Laat je niet beetnemen en ben je bewust van je aankopen!

Over de auteur

Lien

Ik hou ontzettend veel van reizen. Vrienden schakelen mijn hulp steevast in als ze een reis boeken. Citytrippen, zonnekloppen of rondtrekken, voor elke vakantie heb ik de gepaste tips. Het maximale eruit halen voor weinig geld, dat is mijn specialiteit. Ook de laatste modetrends volg ik van nabij, een webshop als ICI PARIS XL past daarom perfect bij mij.