Diëten op ieders maat

Lieke
Door Lieke
Laatste update op 0 reacties

Pff je broek gaat nog maar nauwelijks dicht en ook de teller van de weegschaal toont een getal dat je liever niet zou zien. Je zeult al te lang met extra’s kilo’s, de hoogste tijd dus om er wat aan te doen. Maar waar ga je beginnen? Gezonder eten, meer sporten, afslanksupplementen of toch maar een dieet?  En welk dieet wordt dat dan? Er zijn er zoveel tegenwoordig en er komen steeds nieuwe en hippere varianten bij. Dat wordt nog lastig kiezen.

Om je een beetje op weg te helpen naar je ideale streefgewicht, is Goedkoop.be alvast in de wereld van het diëten gedoken en heeft er voor jou vijf populaire manieren van afslanken uitgepikt. Aan jou alleen nog de taak om de balans op te maken en aan de slag te gaan!

Crashdieet of gezondere levensstijl

Allereerst moet je jezelf afvragen, wat wil ik bereiken? Ga je voor het crashdieet, waarbij de pondjes en centimeters er binnen no time af vliegen? Met hoogstwaarschijnlijk het welbekende jojo-effect? Of kies je voor een gezondere levensstijl waar je geleidelijk aan op je streefgewicht afgaat?

Gezond Viking voedsel

Hét dieet dat op nummer 1 staat en de afslanktrend van 2015 moet worden, is het Vikingdieet. Dit dieet, gebaseerd op de Scandinavische keuken, neemt ons mee terug naar de basis. Alles draait om puur, vers, simpel en met respect voor de omgeving. Het dieet, wat eigenlijk meer een verandering van het eetpatroon is, bestaat uit 10 hoofdpunten:

- Iedere dag meer groenten en fruit
- Meer volkoren  zoals gerst, rogge en meel
- Meer voedsel uit zee en meren
- Minder vlees eten, maar vlees eten van een hogere kwaliteit
- Meer voedsel uit wilde landschappen
- Organisch voedsel wanneer het kan
- Vermijd toevoegingen
- Meer maaltijden die seizoensgebonden zijn (producten verser en gezonder)
- Meer home-cooked voedsel
- Minder afval produceren

Met het volgen van deze Viking afslankmethode word je niet alleen slanker, maar ook nog eens heel gezond.

Terug naar de oertijd – Paleo dieet

Eten als een holbewoner, dat is wat het Paleo dieet inhoudt. Klinkt heel barbaars, maar dat is het zeker niet. Als het ware ga je terug naar de roots, naar de dierlijke eiwitten en vetten, fruit en groenten, eieren en noten. Niks geen broodje kaas of bak frieten meer.

Gezond of niet (daar blijven altijd discussies over ontstaan), dit oerdieet kent  nog steeds een enorme populariteit.
Op een rijtje wat bij dit Paleo dieet ten strengste verboden is:

- Geen bewerkte producten – pasta, zuivel, suiker, koekjes, snoepjes, brood
- Geen groenten en fruit uit de nachtschadefamilie – aardappelen, paprika, tomaat
- Geen melk of andere (afgeleide) zuivelproducten
- Geen sojaproducten
- Geen graanproducten

Het Paleo dieet voor jou op het lijf geschreven? Lees er alles over in de speciale boeken

Door dik en dun – Weight Watchers

Het Weight Watchers ‘dieet’ is waarschijnlijk al bij velen bekend, maar omdat dit afslankprogramma het nog steeds goed doet onder de mensen die wat willen vermageren, nemen we het ook op in ons lijstje.

Bij het Weight Watchers dieet draait alles om de zogenoemde ProPoints. Geen calorieën  tellen of bepaalde voedingsstoffen die je moet laten staan, gewoon eten zoals je dat gewend bent, maar wel opletten.

Een ander belangrijk iets bij Weight Watchers: je doet het niet alleen. Je wordt gemotiveerd, opgepept en geadviseerd door andere deelnemers; en als je kiest voor de cursussen, ook door een personal coach. Samen sta je sterker en behaal je je streefgewicht net iets gemakkelijker.

Lees hier meer over het Weight Watchers dieet

6 kilo minder in 17 dagen – 17-dagen dieet

Lekker blijven eten, een wijntje is niet uitgesloten en toch in rap tempo 6 kilo afvallen. Dat is wat het 17-dagen dieet van Dr. Mike Moreno belooft.

De naam 17-dagendieet doet je misschien vermoeden dat je 17 dagen bezig bent met afvallen. Niets is minder waar, het afslankproces bestaat uit 4 x 17 dagen (ongeveer). Het is alleen dat de eerste fase het moeilijkst, maar ook het meest effectief is. Het 17-dagendieet bestaat uit de volgende fases:

- Versnellen
- Verbeteren
- Veranderen
- Volharden 

In de eerste fase zou je 6 kilo moeten afvallen. De overige fases zijn ervoor om te zorgen dat het jojo-effect uitblijft.
Net zoals bij vele andere diëten heeft het 17- dagendieet minder of geen koolhydraten als uitgangsbasis. Geen wit brood, geen pasta of rijst, geen koekjes...Zeker niet in de eerste fase.

Wel: veel groenten en eiwitrijk voedsel zoals kip, kalkoen en vlees.

Probeer ook in 17 dagen 6 kilo af te vallen, klik hier

Geen crash maar DASH dieet

Het DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) dieet is in de eerste plaats bedoeld om de bloeddruk te verlagen, maar als je het volgt, val je ook af. Het dieet, dat zich richt op het eten van goede en gezonde voeding en de grootte van de porties en het gebruik van zout beperkt, belooft binnen een paar weken al resultaat.

De eerste fase van het dieet, 14 dagen lang, is wel even afzien. Het is de bedoeling om de eerste twee weken de eerste twee groepen niet te gebruiken. Dus geen volkoren producten en geen fruit. Dit is om je verlangen naar suiker kwijt te raken. Na die twee weken kun je deze producten weer aan je voeding toevoegen.

- 6-8 porties volkoren producten per dag. Waaronder volkoren brood, volkoren granen, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Volkoren producten bevatten meer vezels en voedingsstoffen.

- 4-5 porties fruit per dag. Hierdoor krijg je voldoende vitaminen en voedingsstoffen binnen en extra vezels. Je kan vers en bevroren fruit gebruiken of ingeblikt fruit, zo lang er geen suiker is toegevoegd.

- 4-5 porties groenten per dag. Kies groene bladgroenten en varieer met bijvoorbeeld tomaten, wortelen, broccoli en zoete aardappelen.

- 2-3 porties magere zuivel per dag. Neem bijvoorbeeld magere melk, kwark of yoghurt. De zuivel zorgt voor vitamine D en proteïnen.

- 175 gram mager vlees of vis per dag. Kip, kalkoen, tonijn, zalm of schaaldieren. Vermijd rood vlees.

- 4-5 porties noten, zaden of peulvruchten per week. Denk aan amandelen, zonnebloempitten, kidney bonen, linzen enz. Maar neem kleine porties om te veel calorieën te voorkomen.

- 2-3 porties vetten per dag. Een portie bestaat uit 1 eetlepel. De vetten kunnen zijn olijfolie, mayonaise of boter. Vermijd producten met transvetten.

- 5 porties zoet per week (of minder als je er geen behoefte aan hebt). Kies uit een theelepel suiker, jam, een bolletje ijs, of een glas limonade.

Alcohol. Als je alcohol gebruikt, beperk het dan tot 2 glazen per dag voor mannen en 1 glas per dag voor vrouwen.

Een verlaagde bloeddruk en een verlaagd cijfer op de weegschaal, probeer het eens met het DASH dieet

Afslanken? Let ook hier op:

- Beweeg voldoende. Neem wat vaker de fiets in plaats van de auto. Ga een paar keer per week hardlopen of sluit je aan bij een sportvereniging;
- Drink voldoende water (2 liter op een dag). Dit water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen;
- Let erop dat je belangrijke voedingsstoffen toch binnen krijgt. Je hebt ze nodig voor de ontwikkeling van je lichaam, energie enz.

Beweeg verstandig en schaf een goede, degelijke sportuitrusting aan

Heb je al eerder één van bovenstaande diëten geprobeerd? En heeft het goed gewerkt? Wat zijn jouw bevindingen?

Over de auteur

Lieke

Om online te besparen, shop ik het liefst bij Zalando of Bol.com. Besparen gaat veel verder natuurlijk. Ik verdiep me daarom graag in allerhande kooktips, toon je tricks om zo min mogelijk voedsel te verspillen of test allerhande lifehacks om met jou te delen. Wanneer ik het internet niet afspeur, ben ik aan het sporten. Bespaar je gezond, ik help je graag op weg.