Zet je tanden in deze tips over gezonde tussendoortjes

Yvonne
Door Yvonne
Laatste update op 3 reacties

Op 1 september is de vakantie officieel voorbij. Hoog tijd om eens te kijken naar verantwoorde tussendoortjes voor op school of op het werk, zodat je september gezond inluidt. Van (on)gezonde snacks uit de supermarkt tot zelfgemaakte hapjes: lees verder en ontdek feiten en fabels over gezond eten.

Dat te veel vetten en suikers niet goed zijn voor onze gezondheid weten we intussen allemaal. ‘Verantwoorde tussendoortjes’ worden dan ook steeds populairder.

Wist je dat veel producten verkocht worden als dergelijke verantwoorde tussendoortjes, maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn? Zo bevatten die hapjes vaak veel calorieën, zout of verzadigd vet. Daarnaast zijn ze vaak ook nog relatief prijzig.

Wil je september gezond beginnen of wil je weten hoe je je kind gezond laat snacken tijdens het schooljaar? Zet je tanden dan in deze do’s-and-don’ts en ontdek heerlijke tips.

Tussendoortjes uit de supermarkt

Veel producten claimen tegenwoordig ‘gezond’ te zijn. Neem dit echter nooit zomaar aan en controleer zelf de ingrediëntenlijst. Zo zit er in veel voorverpakte etenswaren de vervangende suiker glucose-fructosestroop. Dit ingrediënt bevat echter geen voedingsstoffen en zorgt voor het uitblijven van een verzadigingsgevoel, waardoor je wilt blijven eten. De fructose wordt ook nog eens omgezet in vet. Kortom, een belasting voor je lichaam die op lange termijn kan leiden tot een te hoog cholesterolgehalte en verstopte aderen.

Daarnaast zijn fabrikanten ook nog eens creatieve rekenaars. Ze zetten bijvoorbeeld op de verpakking dat je fruitreep uit 45% fruit bestaat, terwijl ze hier in werkelijk niet alleen het fruit, maar ook vulstoffen, dextrose, suiker en voedingszuren bij optellen. Blijkt je fruitreep toch niet zo gezond te zijn. Ook hier geldt: altijd even de verpakking checken.

Welke tussendoortjes uit de supermarkt zijn dan wel aan te raden? Ga bijvoorbeeld voor rijstwafels of volkorencrackers. Beter nog is het om voor vers fruit en groenten te kiezen. Wissel bijvoorbeeld appels en bananen af met komkommers, tomaatjes en wortels.

Voor de variatie neem je rauwe, ongezouten noten, zoals amandelen, walnoten en cashewnoten. Ze leveren onverzadigd vet en essentiële vitamines en mineralen als vitamine B1, E en ijzer.

Laat je niet verleiden door lightproducten

Het label ‘light’ zie je regelmatig op producten verschijnen. Wellicht denk je dan dat deze producten gezonder zijn, maar dit gaat niet altijd op. Ze bevatten minder suiker of vet, maar er gaan andere dikmakers in schuil.

Waarom mag een dergelijk product dan het label ‘light’ krijgen? Dat komt omdat een lightproduct minstens 30% minder suiker of vet mag bevatten. Daarentegen hoeft het aantal calorieën niet minimaal 30% lager te zijn. Check daarom altijd de verpakking. Zie je dat het aantal calorieën van de lightverpakking nauwelijks lager is dan die van de gewone verpakking? Dan zitten er vervangende dikmakers in het product en kun je er vanuit gaan dat dit niet de meest gezonde keuze is.

Weet wat je eet

Hopelijk denk je na het lezen van dit artikel niet dat bijna niets gezond is om te eten, want dat is zeker niet waar. Twee gouden tips:

  • Check altijd de verpakking, zodat je weet wat je binnenkrijgt;
  • Eet evenwichtig. Je mag echt wel eens snacken en een (on)gezonde fruitreep oppeuzelen, als je maar variatie aanbrengt en zorgt dat je essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.

Gezonde producten zijn over het algemeen relatief prijzig. Vooral van ongezouten noten loopt je af te rekenen bedrag hoog op. Koop ongepelde noten groot in als ze in de aanbieding zijn, want ze blijven over het algemeen maanden goed. Ga anders voor cashewnoten als je geld wilt besparen. Dit is een van de goedkoopste soorten en het is heerlijk om ze door een salade te mengen.

Bespaar op groenten en fruit door ze ongesneden te kopen. Ze zijn voordeliger en kunnen langer bewaard worden.

Maak zelf gezonde tussendoortjes

Het is heerlijk om zelf met gezonde ingrediënten een tussendoortje in elkaar te knutselen. Dit kan iets simpels zijn, zoals een fruitsalade of een groene salade met gezonde noten. Je bewaart dit gemakkelijk in een bakje om mee te nemen.

Ga ook eens aan de slag met noten en zaden en maak zelf een mueslireep. Een gezonde snack om mee te nemen naar het werk of om mee te geven aan je kids voor naar school. Benieuwd naar het recept? Je vindt het hier.

Gouden tip van Goedkoop.be

Meer tips en inspiratie voor gezonde hapjes? In het boek ‘Zoete Zin’ ontdek je meer dan 50 recepten van zelfgemaakte lekkernijen met natuurlijke zoetmakers. Ideaal voor keukenprinsen en –prinsessen die graag gezonde tussendoortjes maken.

 

Over de auteur

Yvonne

Het is altijd fijn om interesses te combineren. Aan mijn passie voor beauty en lifestyle hangt best een flink prijskaartje. Gelukkig ontdek ik ook steeds de hoogste kortingen en codes, zodat ik dat trendy paar schoenen, fijn dagje wellness of de nieuwste nagellak toch voordelig koop. Vind je op Goedkoop.be niet meteen een code voor Sarenza, Albelli of een andere webshop? Spreek me even aan, ik ga voor je op zoek.