Telefoon kapot, wat nu?

Joost
Door Joost
Laatste update op 7 reacties

In het jaar 2016 kunnen we bijna niet meer zonder smartphone, uit statistieken blijkt dan ook dat meer dan de helft van de Belgen er eentje hebben. Hoewel het apparaat erg handig is, is het wel vrij fragiel. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar wat moet je doen met een kapotte smartphone?

Ongeveer 60% van de smartphonegebruikers loopt rond met een bekraste of gedeukte smartphone, waarvan bij de helft het scherm verbrijzeld is. Het is natuurlijk fijn dat je telefoon nog werkt na een val, ondanks een gebroken scherm, maar leuk is het niet. Bovendien is het niet veilig, een glassplinter kan je vinger lelijk verwonden.

Wat is nu eigenlijk de beste oplossing bij een kapot scherm en wat te doen bij andere bekende defecten?

Scherm kapot

Kapotte schermen zijn het meest voorkomende euvel bij smartphones. Gelukkig zijn er oplossingen voor, maar het is helaas nooit gratis.

Online reparatieservice

Gouden tip van Goedkoop.be

Durf je zelf je smartphone te repareren? Dan kan je bij Replace Direct ook voordelig nieuwe onderdelen kopen! Je bespaart dan arbeidskosten.

Een snelle en goedkope oplossing? Dan zijn online reparatieservices een goede optie. Zij repareren je smartphone aan een voordelige prijs, doordat ze veel concurrentie hebben en er dus een ware prijzenslag heerst. Ook ben je je telefoon vaak slechts een aantal dagen kwijt.

Een online reparatieservice heeft ook zijn nadelen. Zo gebruiken ze niet altijd dezelfde onderdelen of werkwijze als de fabrikant, waardoor de kans bestaat dat je je garantie verliest bij andere problemen. Voornamelijk Apple is hier zeer streng in.

Op zoek naar zo’n reparatieservice? Dan adviseren we je om eens een kijkje te nemen bij Replace Direct. Dit bedrijf is namelijk zeer snel en erg voordelig, bovendien hoef je niet te betalen als ze je telefoon niet kunnen repareren; no cure, no pay. Hier krijg je bovendien zes maanden garantie op je reparatie. Klik hier om naar de Replace Direct reparatieservice te gaan.

Reparatie aan huis

Heb je een iPhone en geen zin om je telefoon op te sturen voor een reparatie? Dan biedt Ori Omi je dé uitkomst. Zij repareren namelijk je iPhone 4 of een nieuwer model op een locatie en tijdstip naar keuze. Bij je thuis, op je werk of misschien wel terwijl je bij de kapper bent, het maakt niet uit. In minder dan een uurtje is je iPhone weer klaar voor gebruik!

Dankzij een nauwkeurige selectieprocedure zal je altijd een deskundige monteur treffen die je iPhone repareert met enkel onderdelen van goede kwaliteit. Ook hier geniet je van zes maanden garantie op de reparatie.

De diensten van Ori Omi zijn nog niet beschikbaar in heel Vlaanderen, maar vooralsnog wel al in Antwerpen en omstreken. De volledige dekking ontdek je op de website. Klik hier om naar de website te gaan.

Terug naar winkel of producent

Gaat je smartphone binnen twee jaar na aankoop kapot? Dan is het mogelijk om hem te laten repareren via de winkel waar je hem gekocht hebt of de producent van de telefoon.

Val- of waterschade valt helaas niet onder de garantie, dus je zal de reparatie wel moeten betalen. Na verzending van je smartphone krijg je doorgaans bericht van de kosten van de reparatie en kies je zelf of je het de moeite waard vindt. Laat je de telefoon niet repareren, dan betaal je wel onderzoekskosten. Er is immers tijd en moeite in gestoken.

Het grote voordeel van het laten repareren van je smartphone via de winkel van aankoop is dat je je garantie niet verliest.

Waterschade

Na beschadigde schermen is waterschade de grootste boosdoener voor je smartphone. Ongeveer 15% van de smartphones in België is helaas kopje onder gegaan of heeft een douche genomen. Hoewel er inmiddels waterdichte smartphones (bijv. iPhone 7, Sony Xperia, Samsung Galaxy S7) bestaan, vinden de meeste telefoons dit toch niet zo fijn.

Is je smartphone nat geworden? Probeer hem dan eerst een nachtje in een bakje met rijst te leggen. Rijst neemt vocht op en de kans bestaat dat je iPhone daarna weer werkt als vanouds.

Water is echt zeer schadelijk voor je telefoon en rijst is niet altijd de oplossing. Is jouw smartphone nog steeds niet levensvatbaar? Dan gelden voor jou dezelfde oplossingen als bij een gebroken scherm, lees daarvoor het bovenstaande hoofdstuk.

Overige problemen

Heeft jouw smartphone problemen, maar heb je geen idee hoe dit kan? De kans bestaat dat er een onderdeel stuk is of dat er een softwareprobleem is. Deze problemen vallen doorgaans onder de wettelijke garantie van je mobieltje, neem dus zeker even contact op met de winkel waar je de telefoon gekocht hebt of de fabrikant!

Voorkomen is beter dan oplossen

Uiteraard is schade voorkomen beter dan schade oplossen. Zorg daarom dat je je telefoon goed beschermd tegen val-, stoot- en waterschade met een hoesje en een schermbeschermer, die zijn verkrijgbaar bij vrijwel iedere elektronicawinkel. Kijk bijvoorbeeld eens bij Coolblue.

Er bestaan speciale hoesjes voor smartphones die speciaal gemaakt zijn om een (lichte) val op te kunnen vangen. Bekende merken zijn Otterbox en Tech21. Ook die verkopen ze bij bovenstaande elektronicawinkels.

Verzekering

Toch liever extra beschermd of ben je enigszins klunzig? Dan is het verstandig om je telefoon te verzekeren. Bij aankoop van je telefoon betaal je een eenmalig of maandelijks bedrag, waarna je smartphone gratis (je betaalt wel eigen risico) gerepareerd wordt bij schade. Via de Omnium+ van Media Markt is dit bijvoorbeeld mogelijk. Lees er hier meer over.

Om de pijn te verzachten

Heb je inmiddels de defibrillator erbij genomen en mond-op-mondbeademing toegepast, maar is je smartphone écht niet meer levensvatbaar? Ook je kapotte smartphone is geld waard! Zo kan je hem bij Telefooninleveren.nu inleveren voor een bepaald bedrag.

 

Over de auteur

Joost

Als voormalig verkoopadviseur in een elektronicaketen, hebben elektro en multimedia geen geheimen voor mij. Coolblue en Centralpoint.be staan bovenaan mijn lijstje favoriete webshops. Ik volg de laatste trends op de voet en weet perfect waar je alles het goedkoopst aanschaft. Ook voor sport zit je goed bij mij. Jij bent op zoek? Ik toon je de ideale prijs/kwaliteit.