Verstoppertje spelen was leuk als we kind waren, maar nu je een bedrijf hebt, is het toch beter om zo snel mogelijk gevonden te worden. Je aanbod en service mogen nog zo mooi zijn, als niemand je kent, ga je geen klanten winnen. ‘De beste plek om een lijk te verstoppen is op pagina twee van de Google-resultaten’ - een waarheid als een koe.
Online zichtbaarheid is echt een basisvereiste om te groeien. Gelukkig zijn er heel wat manieren om Google blij te maken en snel gevonden te worden door klanten.
Begin bij een stevige basis
Hoewel heel veel bedrijven inzetten op sociale media, blijft een goede, snelle en professionele website je belangrijkste uithangbord. Zorg dat die volledig is, zich aanpast aan smartphones en nergens hapert. Geef ‘m gerust ook regelmatig een update qua look, want een verouderde website schrikt af. Je website moet in de eerste plaats duidelijk maken wat je doet en voor wie: bezoekers moeten dat in een paar seconden doorhebben. Sterke titels, een duidelijk menu, heldere afbeeldingen en logische navigatie zijn het fundament van je site.
Geef Google wat het wil
Je hoorde misschien al van SEO-optimalisatie. SEO staat voor Search Engine (Google bijvoorbeeld) optimalisation. Door je website aan te passen, wordt die gemakkelijker opgepikt en hoger gerangschikt door zoekmachines. De eerste stap is altijd een seo analyse. Hierin kom je te weten wat beter kan: laadtijd, meest gezochte zoekwoorden, technische foutjes… Op basis daarvan kan je de SEO van je website gaan verbeteren. Dat is geen werkje van één dag - je moet hier bij elke tekst en aanpassing van je website aandacht voor hebben en mee blijven met vernieuwingen bij de zoekmachines zelf.
Via-via optimalisatie
Wist je dat Google ook kijkt naar wat anderen (online) over je zeggen? Als andere websites naar jou linken, betekent dat dat je meer autoriteit uitstraalt en je dus een hogere plek verdient in de zoekresultaten. Dat heet linkbuilding en wordt geregeld door een linkbuilding agency. Zij zorgen dat je relevante en betrouwbare links naar je site krijgt. Dat is geen spam of trucje, maar een doordachte marketingstrategie.
Ken je klanten
Niet elke klant zoekt op dezelfde manier. Denk er daarom aan om op verschillende kanalen aanwezig te zijn. Denk aan een Google bedrijfsprofiel, en zorg dat je gegevens in Google maps helemaal in orde en up to date zijn.
Blijf ook opvolgen of je inspanningen resultaat opleveren. Google Analytics geeft je bijvoorbeeld inzicht in welke bezoekers je hebt, hoe ze zich gedragen op je website… Zo weet je meteen waar je moet bijsturen.

