Wie de (sport)schoen past.... voorkomt blessures

Lieke
Door Lieke
1 reactie

Een conditie opbouwen, de extra kilootjes eraf werken, je gedachten verzetten, sociale contacten opdoen.... Iedereen sport met een andere reden. Wat die reden ook is, feit is dat het voor elk persoon gezond is om  aan beweging te doen. Gezond als je tenminste juist te werk gaat. Luister naar je lichaam en voorkom onnodige blessures.

Blessureleed zit namelijk in een klein hoekje. Zeker wanneer je meerdere uren per week actief sport, zijn een gezwikte enkel, een gescheurde meniscus of opgerekte kniebanden zo opgelopen. In het begin van het seizoen het veld moeten ruimen omdat je op krukken loopt, dat wil natuurlijk niemand. Met een goede sportuitrusting, en dan met name de sportschoen, voorkom je al heel wat leed.

Loop of trek een sprintje door de tips die Goedkoop.be voor je opstelde en vind zo die sportschoen op maat.


Wil je exact hetzelfde paar sportschoenen als dat je nu hebt? Shop ze met korting bij United Brands



Sportspeciaalzaak of online

Vandaag de dag worden op duizend-en-één plaatsen sportschoenen aangeboden. Zowel in fysieke winkels als in allerhande online shops. Wanneer je start met het uitoefenen van een nieuwe sport is het wellicht verstandig om je te laten adviseren door een deskundige. En kun je dus beter naar een sportspeciaalzaak gaan.

Gouden tip van Goedkoop.be

Met goede sportschoenen alleen kun je het veld/de baan/weg nog niet op. De rest van je outfit zal ook op je activiteit aangepast moeten worden. Een fijne sportbeha, een joggingbroek, een trainingsjasje... Je shopt het allemaal aan zeer betaalbare prijzen op de sportafdeling van Kiabi. Zowel kids, heren als dames.

Doe je al een hele tijd aan fitness, hardlopen, tennissen, voetbal, volleybal of wat voor discipline dan ook, dan kun je met de juiste informatie en kennis je nieuwe schoenen online, zoals bijvoorbeeld bij Avantisport, bestellen. Wat vaak wel voordeliger voor je uitpakt.

Voor vele sporten zijn specifieke sportschoenen ontwikkeld die aansluiten op bepaalde handelingen die je verricht en op de ondergrond. Sport je binnen of buiten, spring je veel enz. Maar voor welke sport je ook een schoen zoekt, je kunt altijd op de volgende dingen letten: 

- Schokdemping/ je gewicht
- Bescherming en grip
- Draagcomfort
- Stabiliteit en steun
- Pronatie (vooral heel erg belangrijk bij aankoop van hardloopschoenen)

1. Vang de klappen op

Als je rent, vangen je voeten bij iedere landing 2 tot 3 keer je lichaamsgewicht op. Als je springt, zelfs 5 keer je lichaamsgewicht. Een schoen met goede schokdemping is dus van essentieel belang. Deze schokdemping vangt de klappen op knieën, enkels en heupen op en zo voorkom je vervelende blessures.

Hoe zwaarder de persoon, hoe harder de tussenzool moet zijn.

2. Voorkom gebroken tenen en slippertjes

De schoen moet voldoende bescherming bieden tegen invloeden van buitenaf. Ben je bijvoorbeeld fervent hardloper, dan moet je schoeisel bestand zijn tegen o.a. vocht. Je gaat immers niet alleen rennen als de zon volop schijnt.

Sta je iedere week op het voetbalveld dan vermijd je liever dat bij een harder contact met de bal je je tenen voelt breken.

Voor een grote collectie voetbalschoenen ben je bij Voetbalshop.be aan het juiste adres.

Beoefen je een indoor sport? Dan is het weer noodzaak dat je schoen voldoende profiel heeft. Het zou maar wat vervelend zijn als je bij iedere beweging een slippertje maakt (te veel profiel is overigens ook niet goed).

3. Stop een duim tussen teen en neus

Een schoen waar je continu uitschiet of waarin je teen wat afgekneld wordt, dat maakt het er niet prettiger op. Je sportschoeisel moet allereerst gemakkelijk zitten. Niet te strak, niet te los. Alleen op je schoenmaat afgaan, is vaak niet voldoende. Per merk en zelfs per model kunnen lengte en breedte nogal verschillen.

Een juiste maat? Ga uit van het volgende: tussen grote teen en de neus van je schoen moet een duimbreedte kunnen. Aan de zijkanten moeten er juist geen vinger tussen kunnen.

Tip: Pas je sportschoenen altijd in de namiddag. Je voeten zijn dan iets meer opgezwollen en zo voorkomen je dat ze later gaan knellen. Denk ook aan goede sportsokken en zorg ervoor dat je staat terwijl je past.

4. Sta stevig in je schoenen

Een enkel zal snel omzwikken als je sportschoen niet de stevigheid en steun biedt die hij moet geven. Om een bezoekje aan de gipskamer te voorkomen, zoek je naar een schoen:<

  • Met een hielkap (het achterste deel van de schoen bij je hiel)die hoog genoeg is zodat ze heel je hiel omvat;
  • Waarin je bij de hiel niet op en neer schuift;
  • Met een hielkap die voldoende hard is. Je moet deze niet zomaar kunnen indrukken;
  • Met veter-en klittenbandsluitingen op de wreef, die geven extra stabiliteit.

5. Pronatie

Pronatie is de manier waarop je voet de pas afwikkelt wanneer je loopt en hardloopt. Door je schoenen hierop aan te passen, corrigeer je eventuele onder- of overpronatie en verklein je de kans op blaren en blessures.

Laat je pronatietype vaststellen door een deskundige voor een meest waardevol resultaat. Vergeet niet oude sportschoenen mee te nemen. Aan de hand hiervan kunnen ze vaak al zien wat jouw type is.

Toch liever zelf doen? Bekijk het onderstaande filmpje over hoe het aan te pakken:

Koop je al jaren met succes de perfecte sportschoen? Waar let jij dan op? Zijn er dingen die we vergeten zijn? Deel ze hieronder met ons.

Embed code
Nieuwsbrief formulier in artikel

 

Over de auteur

Lieke

Om online te besparen, shop ik het liefst bij Zalando of Bol.com. Besparen gaat veel verder natuurlijk. Ik verdiep me daarom graag in allerhande kooktips, toon je tricks om zo min mogelijk voedsel te verspillen of test allerhande lifehacks om met jou te delen. Wanneer ik het internet niet afspeur, ben ik aan het sporten. Bespaar je gezond, ik help je graag op weg.