Fit in 6 oefeningen, zonder de deur uit te gaan!

Lien
Door Lien
Laatste update op 0 reacties

Tijd maken om te sporten is niet altijd even eenvoudig in deze haastige wereld. Een groot deel van onze tijd wordt ingenomen door een drukke baan, studie, sociale activiteiten en misschien ook wel kinderen. Als je toch wilt sporten, maar niet de tijd hebt om naar de sportschool te gaan, kan je ervoor kiezen om thuis te sporten. Een voordelig en snel alternatief! Word fit en gezond zonder de deur te moeten uitgaan!

1. Squats voor stevige billen

Squats helpen je om de spieren rond je benen en billen te versterken. Met deze oefening verbrand je heel wat calorieën. Handig is dat je dit altijd en overal kan doen. Zet ondertussen je favoriete serie op en koppel meteen het nuttige aan het aangename.

Start met je benen een schouderbreedte uit elkaar en hou je handen gestrekt vooruit voor balans. Zorg dat je rug een klein beetje hol staat. Zak traag door je knieën en laat jezelf daar niet bij vallen. Het is de bedoeling dat je je spieren gespannen houdt en een beetje weerstand geeft, totdat je dijen horizontaal staan. Hou deze houding aan voor één seconde en ga iets sneller omhoog dan je naar beneden ging. Herhaal deze oefening tien keer.

2. Een strakke buik dankzij sit-ups

Sit-ups zijn de beste oefeningen om je buikspieren te trainen zonder dat je apparaten nodig hebt. Velen vinden sit-ups niet erg aangenaam, maar ze zijn heel effectief om de spiergroepen rond de buik te stimuleren.

Als je sit-ups gaat doen, is het belangrijk dat je op iets zachts kan liggen. Let er wel op dat de ondergrond toch nog stevig is en niet te zacht zoals bijvoorbeeld een matras. Ga plat op je rug liggen en plaats je benen in een hoek van 90 graden.

Zet je handen bij je oren en beweeg rustig met je hoofd naar je knieën toe. Doe dit niet door je bovenlijf met een ruk omhoog te brengen. Doe rustig aan en als het je niet lukt om je knieën te raken met je ellebogen, is dit niet erg. Je zal zelf aanvoelen of de oefening je buikspieren stimuleert. Herhaal deze oefening totdat je het gevoel hebt dat je buikspieren branden. Voor het beste resultaat doe je het best nog 5 a 10 sit-ups extra!

TIP: Klem je voeten ergens onder om de sit-ups makkelijker uit te voeren.

Een handig matje koop je al vanaf €2,45 bij Decathlon.

3. Ook binnen kan je lopen

Buiten gaan lopen is niet altijd een optie, zeker met de Belgische wisselvallige weersomstandigheden. Gelukkig is er nog een loopband om in vorm te blijven. Tegenwoordig zijn er allerlei loopbanden in aanbieding: nieuw of tweedehands. Je kan een loopband bijna overal zetten. Daar gaat je excuus om niet te gaan lopen!

Op een loopband kan je hardlopen, maar ook gewoon joggen. Kies zelf wat je het leukste vindt. Als je een gesofisticeerde loopband hebt, kan je zien hoeveel calorieën je al hebt verbrand en hoeveel kilometer je hebt afgelegd. Dit werkt erg stimulerend!

Webshops als Bol.com en Decathlon hebben een ruime keuze aan loopbanden, in verschillende prijsklasses. Je leest er ook reviews van andere gebruikers, wat je ongetwijfeld helpt bij je keuze. Kies je loopband nu bij Decathlon!

4. Leg lifts: buik en benen in één keer

Leg lifts zijn de perfecte oefeningen om je benen en buikspieren tegelijk te trainen.

Ga recht op je rug liggen met je armen naar buiten en beweeg je benen vervolgens een klein stukje rustig omhoog. Hou je benen gestrekt voor het beste resultaat. Breng je benen daarna recht omhoog en wacht enkele tellen. Laat je benen langzaam zakken tot vlak boven de grond en wacht hier weer enkele tellen. Herhaal dit proces enkele keren.

Embed code
Nieuwsbrief formulier in artikel

5. Touwtjespringen: een onmisbare workout

Touwtjesspringen deed je als kind al graag. Waarom zou je het dan nu niet meer doen als het nog wel de beste workout is? Het is een training waarmee je niet alleen je onderlichaam traint, maar ook je buikspieren, armen en schouders.

Start met 5 minuten springen en vermeerder dit geleidelijk naar 15 minuten. Zorg dat je op een niet te harde ondergrond moet springen.

6. Alles ineen met de Gym Ball

De Gym Ball is een fitnessball waarmee je de diepe spieren kan trainen op een comfortabele manier. Je traint vooral je buikspieren, maar je verstevigt ook billen en dijbenen. Je kiest best een Gym Ball die bij je lengte past. Hoe zachter de ball, hoe gemakkelijker het is om de oefeningen te doen. Naarmate je meer traint, is het aangeraden om de ball iets meer op te pompen.

Zo zie je maar, met deze tips heb je echt geen excuus meer om niet te sporten. Je doet het lekker thuis, wanneer je zelf wilt en een groot budget heb je er ook al niet voor nodig. Ken jij nog doeltreffende oefeningen om het lijstje aan te vullen?

Over de auteur

Lien

Ik hou ontzettend veel van reizen. Vrienden schakelen mijn hulp steevast in als ze een reis boeken. Citytrippen, zonnekloppen of rondtrekken, voor elke vakantie heb ik de gepaste tips. Het maximale eruit halen voor weinig geld, dat is mijn specialiteit. Ook de laatste modetrends volg ik van nabij, een webshop als ICI PARIS XL past daarom perfect bij mij.