Eten voor of na het sporten: wat moet je écht doen?

Anne
Door Anne
0 reacties

Een maaltijd rond je training mag je absoluut niet vergeten! Voeding is wat de motor in je lichaam draaiende houdt, je energie geeft en zorgt voor een goed herstel van je spieren. Om het makkelijk te houden is er in dit artikel geen rekening gehouden met de intensiteit en duur van je training. Het zijn algemene richtlijnen die iedere sporter goed kan gebruiken en zou moeten weten!

Zoals we al eerder hebben verteld in het artikel: ‘Eiwitten: de sleutel tot een sterk en gezond lichaam’, is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen bij een gezond voedingspatroon. Lees dit nog even door voor meer informatie over eiwitten en hoeveel je hiervan moet eten! Maar wat zou je nu moeten eten voor en na het sporten?

Eten voor het sporten

Goed om te weten is dat je lichaam koolhydraten gebruikt als brandstof. Kort gezegd geeft een koolhydraatrijke maaltijd je dus de energie die je nodig hebt om te sporten. Voor de dames: ook voor jullie zijn koolhydraten dus belangrijk! Daarnaast kunnen eiwitten de prestatie tijdens het sporten verbeteren. Ze stimuleren namelijk de werking van je spieren. Een maaltijd van koolhydraten en wat eiwitten zou dus perfect zijn!

 

Afhankelijk van wat jij zelf fijn vindt en de tijd die je hebt, neem je een grote of kleine maaltijd vóór het sporten. Iedereen reageert anders op voeding, dus probeer vooral uit waar jouw voorkeur ligt. Heb je liever een grote maaltijd? Neem deze dan

twee tot drie uur voor je training. Ga voor een kleine maaltijd uit van drie kwartier tot een uur voor je training. Bij een grote maaltijd kun je denken aan pasta met rundergehakt of aardappeltjes met kip. Een voorbeeld van een kleinere maaltijd is havermout met fruit of crackers met een gekookt ei.

Maaltijd na het sporten

De hoeveelheid die je na je training eet is afhankelijk van je maaltijd voor het sporten. Was dit een grote maaltijd of een kleine snack? Misschien wil je deze maaltijd overslaan, omdat je bang bent je harde werk ‘te verpesten’. Dit is helemaal nergens voor nodig! Als je klaar bent met sporten heb je (een deel) van je energievoorraad opgebruikt en zijn je spieren beschadigd. Geen zorgen, het beschadigen van je spieren is het natuurlijke proces bij de opbouw van je spieren. Om dit te herstellen is het dus wel belangrijk om te eten na het sporten. Helaas betekent dit niet dat je onbeperkt alles mag eten en drinken. Een voedzame maaltijd na het sporten bestaat uit eiwitten en koolhydraten.

Eiwitten

Eiwitten helpen bij het herstel van je spieren. Misschien heb je wel eens gehoord dat je na het sporten binnen vijftien minuten je eiwitshake op móét drinken, dit is een fabeltje. Een maaltijd neem je tot ruim een uur of anderhalf uur na het sporten. Een eiwitshake is zeker een goed product om te nuttigen na het sporten. Een voordeel is dat eiwitpoeder makkelijk mee te nemen is. Daarnaast, en misschien wel belangrijker, worden de voedingsstoffen snel door je lijf opgenomen door de zuivere vorm van eiwitten. Vind je eiwitpoeder te duur? Geen probleem! Ook bij de supermarkt vind je voldoende eiwitrijke producten, zoals magere platte kaas of kip.

Gouden tip van Goedkoop.be

In de AH bonus ontdek je wekelijks scherpe supermarktaanbiedingen. Neem dus eens een kijkje bij de huidige acties om te zien of jouw favoriete eiwitrijke producten er tussen zitten.

Koolhydraten

Met koolhydraten breng je jouw energievoorraad weer op peil. Goede koolhydraatbronnen voor na het sporten zijn onder andere fruit, een boterham met appelstroop of een eiwitshake met extra dextrose toegevoegd. Dextrose, ook wel druivensuiker genoemd, wordt direct in je bloed opgenomen en vult je energievoorraad dus snel aan.

Tijd voor de boodschappen

Houd bij het doen van de boodschappen rekening met hoe vaak je gaat sporten en wat je dan wilt eten. Kijk alvorens je naar de supermarkt gaat, welke eiwitrijke producten in de aanbieding zijn en welke producten je nog in huis hebt. Op deze manier eet je altijd de juiste voeding, binnen jouw budget. Én hoef je niet onverwachts een dure sportreep te kopen in de kantine. Ook behaal je zo sneller je gewenste doelen

Over de auteur

Anne

Iedere dag ben ik bezig met het verbeteren van mijn gezonde levensstijl. Ik zoek altijd tips en tricks om dit op de meest voordelige manier te doen. Ik shop dan ook graag bij Nike. De vakantie boek ik meerdere malen per jaar bij Neckermann. Reizen hoeft niet duur te zijn en de wereld is te mooi om niet te ontdekken! Heb je hulp nodig, dan zoek ik het voor je uit.