Hardlopen: de eerste stappen

Joost
Door Joost
0 reacties

De vakantie zit er weer op, de werkzaamheden beginnen weer en de scholen openen opnieuw hun deuren. Gezien de meeste van ons toch wel wat vakantiekilo’s opgespaard hebben, maken we graag een gezonde start. Sportscholen barsten uit hun voegen met nieuwe aanmeldingen en overal waar je kijkt zie je hardlopers. Wil jij ook beginnen met hardlopen? Lees dan eerst even onze tips.

Als hardloper ben je lekker vrij en geniet je van de frisse wind in je gezicht. Regent het hard? Dan koel je toch meteen beetje af! Bovendien heb je geen last van al die anderen die lopen te hijgen en puffen om je heen, terwijl je je probeert de concentreren in de sportschool. Hardlopen is rustgevend, maar je bent toch lekker sportief bezig. Voor velen dus de ideale keuze om te beginnen met sporten.

Weg met die kilo’s!

Veel mensen beginnen met hardlopen om af te vallen. Echter is hardlopen niet de meest effectieve manier van afvallen, zeker niet als je het op de verkeerde manier doet.

Met hardlopen verbrand je niet de meeste calorieën. Als vrouw verbrand je namelijk ongeveer 60 tot 70 calorieën per kilometer, een man verbrandt ongeveer 70 tot 80 calorieën per uur. Als je 5 kilometer hard zou lopen verbrand je dus ongeveer 325 calorieën als vrouw en mannen ongeveer 375.

Dit lijkt heel wat, echter verbrand je met fitness, met name krachttraining, ongeveer 8 calorieën per minuut.  In een uurtje fitnessen verbrand je dus 480 calorieën, bovendien heb je bij fitnessen nog de zogenaamde ‘naverbranding’. Hiermee verbrand je nog eens ongeveer 75 calorieën in het eerste uur nadat je gesport hebt. Reken maar uit. Wil je dus écht snel afvallen, is hardlopen wellicht niet de juiste sport voor je.

Haastige spoed is zelden goed

Gouden tip van Goedkoop.be

Wil je je hartslag graag in de gaten houden, maar heb je nog geen hartslagmeter? Bij Coolblue vind je een ruim aanbod hartslagmeters tegen vriendelijke prijzen. Neem hier dus eens een kijkje!

Het bovenstaande neemt niet weg dat hardlopen goed en effectief is. Je verbrandt wel degelijk calorieën en vet. Bij hardlopen gaat het echter meestal mis bij het bepalen van het tempo.

Er wordt vaak gedacht dat je zo hard mogelijk moet lopen, fout. Hoewel dit voor je conditie wel degelijk goed is, heeft het voor afvallen vrij weinig zin. Het is belangrijk je hartslag in de gaten te houden. Wanneer je hartslag te hoog is gaat je lichaam namelijk voornamelijk koohydraten en suikers verbranden in plaats van vet. Je loopt je doel dus compleet voorbij door te hard te gaan.

Het is belangrijk een goede conditie te hebben, dus het is zeker niet af te raden zo nu en dan in een hoog tempo te lopen. Probeer echter je hartslag zoveel mogelijk in een gelijkmatig (laag) tempo te houden voor een optimale vetverbranding. Probeer bijvoorbeeld eens om de laatste 5 minuten van je rondje te versnellen. Zo profiteer je van een optimale vetverbranding, maar train je ook je conditie.

De optimale hartslag voor afvallen tijdens het hardlopen bereken je door ongeveer 50 slagen onder je maximale hartslag te blijven zitten. Je maximale hartslag bepaal je in de regel door de rekensom (220 - je leeftijd) toe te passen.
Is je leeftijd bijvoorbeeld 40 jaar? Dan is je optimale hartslag 220 - 40 = 180 - 50 = 130. Probeer dan dus ongeveer een hartslag van 130 slagen per minuut vast te houden.

Extra tips voor een strakke bips

  • Loop niet direct te hard van stapel als je begint met hardlopen. Bouw je trainingen rustig op en ga niet meteen iedere dag een uur hardlopen. Begin eens met 2 of 3 keer per week een kwartiertje en bouw dit langzaam op.  Verder heeft je lichaam zijn rust nodig om te herstellen, ga dus nooit twee dagen achter elkaar hardlopen.
  • Dat je besluit te gaan hardlopen, betekent natuurlijk niet dat je meteen meer kan gaan snoepen en vette snacks eten.  Probeer gezond te eten en op je voeding te letten, anders heeft het natuurlijk geen zin!
  • Goede schoenen zijn zeer belangrijk wanneer je gaat hardlopen. Met goede schoenen voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je spieren niet overbelast worden. Hardlopen is zwaar voor je lichaam en je kan alle ondersteuning goed gebruiken! In een eerder artikel hebben we beschreven hoe je de optimale sportschoen kiest. Lees dit eens door!
  • Ben niet teleurgesteld wanneer het afvallen minder snel gaat dan je verwacht had. Afvallen kost nu eenmaal tijd en een halve kilo per week is een zeer goed resultaat.
  • Stel jezelf een doel en probeer dit gelijkmatig te behalen. Verander niet ineens rigoureus je levensstijl, dat hou je toch niet vol. Het is natuurlijk verleidelijk om jezelf meteen af te matten. Denk in kleine stappen en begin rustig, dat is veel zinvoller!
  • Maak een lijst vol lekker muziek met een beat die goed bij je tempo past. Op deze manier kan je je optimaal focussen op je tempo en heb je toch meteen een beetje afleiding. Op Spotify vind je bijvoorbeeld verschillende afspeellijsten die speciaal voor hardlopen gemaakt zijn. Zoek bijvoorbeeld eens naar de hardloop afspeellijsten van Evy Gruyaert. Super tof!
Embed code
Nieuwsbrief formulier in artikel

Heb jij nog goede tips voor beginnende hardlopers of misschien vragen? Laat het ons weten door een reactie achter te laten of via de chat!

Over de auteur

Joost

Als voormalig verkoopadviseur in een elektronicaketen, hebben elektro en multimedia geen geheimen voor mij. Coolblue en Centralpoint.be staan bovenaan mijn lijstje favoriete webshops. Ik volg de laatste trends op de voet en weet perfect waar je alles het goedkoopst aanschaft. Ook voor sport zit je goed bij mij. Jij bent op zoek? Ik toon je de ideale prijs/kwaliteit.